maandag 17 september 2012

Bezoek en bloemen

Eind juli, hoog bezoek: mijn vader, zijn hele leven al gewijd aan alles dat groeit en bloeit, kwam kijken waar ik het nou de hele tijd maar over had. 
Hij was kritisch; hij vond het maar een rommeltje. De meer ordelijke moestuin van Corrie, op het aangrenzende stukje grond, beviel hem veel beter. Hij leek een beetje teleurgesteld. Nu ja.... niks aan te doen!

Ik duw mijn vader door het gras. Op de achtergrond de nette tuin van Corrie.
Op de achtergrond onze heuvel 1. "Een beetje een rommeltje", vond mijn vader.
Op 8 augustus was het weer tijd om in de tuin te werken. Terwijl ik over de Geversweg vanaf het station naar de tuin liep, zag ik uit de verte op heuvel 1 iets bijzonders. "Ha, wat leuk, we hebben er zomaar spontaan weer nieuwe gele bloemen bij op heuvel 1," dacht ik.
Dichterbij gekomen, ontdekte ik wat die gele bloemen waren: bloeiende broccoli!

De bloeiende broccoli bovenop heuvel 1 woof me al van verre tegemoet.
Tja, broccoli is eigenlijk een bosje bloemknopjes. Je kunt ook de bloemen eten, (smaakt extra zoetig vanwege de nectar in de bloemen), maar het staat wel ongebruikelijk, zo'n bosje bloemen op je bord.
Korenbloemen op heuvel 1 
Goudsbloemen op heuvel 1
Korenbloemen en goudsbloemen samen met tomaat op de foto.
Tomaat kleurt op heuvel 1, maar ziet er niet echt jofel uit.  
Er was weer aanloop. Links boswachter Jan Zijlstra, rechts twee Castricumse boeren. De meeste rechtse boer bewerkt het land aan de andere kant van de Geversweg. Hij vond het maar vreemd, die permacultuur. Hij was vooral aan het mopperen over al die bestrijdingsmiddelen die hij niet meer, of alleen na een hoop gedoe mocht gebruiken; het boeren was er niet makkelijker op geworden vond hij. Tijdens zijn tirade dartelden enkele vlindertjes rond onze bloemen op heuvel 1. "Vlinders, die zie je tegenwoordig niet veel meer," merkte hij op. Hoe zou dat nou komen, vroeg ik me af....
Groene pompoen op ons pompoenenveldje

Drie oranje ballen op een rijtje in ons pompoenveldje
Rucola bloeit uitbundig op heuvel 2
Nogmaals heuvel 2. Ook heerlijke sla.
Zonnenbloemen alweer groter geworden...
Heuvel 3. De vier pompoenplanten bovenop doen hun best.
Yes, bonen komen op en slingeren zich volgens plan rond de dode bamboebonenstaken.
Behalve pompoen groeide er op heuvel 3 van allerlei dat we niet besteld hadden, waaronder veel muur, en nog ongedetermineerd ander bijkruid. Rechtsonder groeien twee kleine plantjes met een wat afwijkend modelletje. Daarvan weet ik nu dat het twee van de bijzondere koolplanten zijn die Morgan op heuvel 3 had rondgestrooid.
Uitvergroting van de twee nog kleine koolplantjes van Morgan. Je oogst het blad en gooit het in de roerbakpan, stampot, of wat je maar kan bedenken. Vooral het jonge blad vond ik rauw erg lekker.
Na rigoreus verwijderen van muur en andere bijkruiden, kreeg de koriander een zonniger uitzicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten